Etno-arxeoloji tədqiqat
N. A Museibli.

Животные играли исключительную роль в материальной культуре и хозяйственной деятельности древних людей. Pets qida ilə təmin,,ru,cins standart,,ru,Standard cins "Azərbaycan Wolfhound - Gurdbasar",,ru, geyim, nəqliyyat və digər həyati resursları, bəzən əsas amildir, insanlar yaşamaq yolu müəyyən.

Bu səbəbdən, heyvanlar əkinçilik istifadə, bəzi heyvanlar da daxil olmaqla, ovlamaq nəfər, Onlar xalqın mənəvi mədəniyyətinin mühüm yer tutmuşdur, Onların bir dini oldu, əlaqədar olan müəyyən ayinlər və mərasimlər həyata keçirmək üçün. Belə heyvan it idi.

itlər və müvafiq mifik nümayəndəliklərinin Erkən istifadə paleolit ​​dövründə ortaya çıxdı. Upper paleolit ​​insanlar, Şərqi Avropa və Sibir yaşayan, ov canavar istifadə öyrədilmiş. Qərbi Sibirdə itlər ilk istifadə VIII minilliyə aid.

Kamçatka paleolit ​​site dəfn it aşkar edilmişdir On, oxra ilə tutam. Yakutiye, Neolit ​​nekropol qəbirləri bir it kəllə aşkar edilmişdir, oxra ilə dusted.

Bu tapıntılar inanclar ortaya çıxmasına işarə, istehsal və iqtisadi fəaliyyət başlamazdan əvvəl it ilə bağlı. Və erkən əkinçilik və pastoral mədəniyyətlər təqdim dövründə, it dini ilə bağlı, daha yayılması.

Azərbaycan itlər ilk istifadə və dini inancları ortaya çıxmasında, itlər, Eneolit ​​- da bu mərhələdə ortaya çıxdı. itlər arxeoloji tapıntılar ilə bağlı, Bu dövrə aid, bir araya gəldi, qəbirlərdə, və həlli yerlərdə. Onlardan ən qədim it skeleti idi, O.G.Gabibullaevym anbarında iki qəbirləri Kültəpə I aşkar, Mis dövrünə aid. ağır № In 12, sol tərəfində gərdi o yaşlı adam torpağa verildi, Kadavra diz o it kəllə aşkar edilmişdir. Həmçinin it skelet şıllaq yaşlı bir adam yanında tapıldı, ağır sıra sağ tərəfində bir əyilmiş vəziyyətdə dəfn 41. baxmayaraq ki, ikinci adamın kəllə məzarı tapıldı, Onun sümükləri qalan aşkar deyil.

One diqqət-qənimətçilik məsələlər ümumi xüsusiyyətləri var, iki məzarlarını birleştiren. belə, və ya qəbirlərin birində alətləri tapılmadı. kəllə qəbirlərin həm də, mənsub, Biz anatomik üçün deyil, Birinci halda, kəllə sinə tapıldı, ikinci halda - pelvic sümükləri. Xüsusilə, ikinci amil insanlarla birlikdə itlərin dəfn dini xarakterini göstərir.

Azərbaycanda aşkar tapıntılar arasında, itlər və Mis dövrünə əlaqədar, Ağstafa rayonu ərazisində tanınmış mədəniyyət abidələrinin Leylatəpə. burada, I və II Böyük Kəsik Poylu əhali, IV minilliyin birinci yarısına aid, heykəlciklər aşkar edilmişdir, it başı və gil sümükləri hazırlanmış.

Böyük Kəsik qəsəbəsində tapıldı 3 zoomorf heykəlciklər, sümük hazırlanmış. Hər üç oyuq qoyun sümükləri və mal-qara eyni cins keçi edildi (Mən board, A-№1-3). sümük içiboş hissəsinin geniş sonu ustalıqla bir it başı şəklində rəndələnmiş edilmişdir. bu rəqəmlər, Siz kiçik toxunuşlarla nəzərə yoxsa, Onlar bir-birindən fərqli deyil. Onlardan biri kir ilə tamamilə qara .

I tablo

baxmayaraq ki, ki, Eneolit ​​dövrünün abidələri arasında, Cənubi Qafqazda tapıldı, antropomorf heykəlciklər tapıldı, sümük hazırlanmış, orada görüşüb deyil zoomorf rəqəmlər. Bu baxımdan aşkar From sümük Böyük Kəsik olan zoomorf rəqəmlər nadir hal kimi qəbul edilə bilər.

dərinlikdə aşkar 90 rəqəm 16 qutu hissəsi qazıntı müraciət II Poylu qırmızı it başı təmiz gil tərkibi edildi, lakin atəş olmadan. Qulaqları və ağız protruding təsvir olunur. baş heykəlciklər ölçüsü geri 3 x 3 düz sm (Mən board, A-№4).

çox güman ki,, it heykəlciklər, məskunlaşma Böyük Kəsik və II Poylu nəticələr, Onlar ritual məqsədlər üçün edilmişdir. Mədəniyyət Leylatəpə, hansı daxil yaşayış məntəqələri Böyük Kəsik I və II Poylu Mesopotamiya Ubeydskoy mədəniyyəti ilə bağlı olmuşdur.

Arxeoloji tədqiqatlar xüsusi yer haqqında danışmaq əsas verir, itlər haqqında işğal olunmuş xalq fikir, həm North inanclar, Cənubi Ubeydskih bitkilər. belə, bağlı V minilliyin da. it Şərq Türkiyə skelet çay Ferrat sahilində Ubeydskom mədəni təbəqə çoxlaylı Deirmantepe qədim yaşayış tapıldı, böyük saxsı dəfn (38, p.82).

qəsəbə Yarymtepe III In, Şərq Mesopotamiya mədəniyyətinin aid Ubeydskoy (V sonu- başlayan IV əsr) Dog heykəlciklər aşkar edilmişdir, gildən hazırlanmış.

Uruk çoxlaylı Urschi abidə it heykəlciyi formalaşması cənub Mesopotamiyada tapıldı, gildən hazırlanmış (37, düyü. 24, №12759) .

Eridunskom qəbiristanlıqda, Cənubi Mesopotamiyada mədəniyyətinə aid Ubeydskoy, faktlar insanlar və itlər birgə dəfn aşkar edilmişdir (35, p.190). qəbiristanlıq it skelet türbələri birində tapıldı, oğlan skelet üst yalançı (14, p.84).

Plast In, IV-III minilliyin top sonuna bağlı, Yaxın Şərq başqa gözəl abidə, qədim qəsəbə Suriyada I Tell, Bu osteoloji qalıqları aşkar edilmişdir, məxsus itlər (2,6% qalıqlarının ümumi sayının), və gil heykəlciklər. Bu tapıntılar xüsusi yer haqqında danışmaq əsas verir, it tərəfindən işğal, iqtisadiyyatda, və qəsəbə qədim sakinlərinin mənəvi mədəniyyət.

fikir, rəqəmlər it qəsəbələrində Böyük Kəsik və Poylu əsasında duran, Mənbənin sözlərinə görə, Mesopotamia Ubeydskimi mədəniyyətləri ilə bağlı edilmişdir ehtimal.

Erkən Tunc dövrü. tapılmışdır, it ilə bağlı, də Kür-Araz mədəniyyətinin dövründə bir araya gəldi, qəsəbələrdə, Azərbaycan və türbə. bürünc həll müddəti Kültəpə I gil rəqəmlər formalaşmasında təsbit ilk biri it məxsusdur. O.G.Gabibullaev eneolit ​​onların qəbirləri də özüboşaldan itlər bağlar, və it ilk tunc dini formalaşmasında itlərin gil heykəlciklər istehsalı, dövründə mövcud. Onun sözlərinə görə,, Bu tapıntılar mühafizəçi Kültəpə evin qədim sakinlərinin nümayəndəliklərində it image bir link təklif, əmlakın, otlaqlar, axın və şəxs.

it skelet Şəmkir rayonu ərazisində ilk tunc kurqan Şəmkirçay №1 ilə bağlı üzləşdiyi daş arasında tapıldı. skelet orijinal qaydada iqtisadi məqsədləri mound uzunmüddətli istifadəsi baxımından pozulub.

it Clay heykəlciyi, ilk dövr Tunc aid, Başqa qədim Azərbaycan abidələrinin tapıldı - Ermənistanda bu qəsəbə Kültəpə (Qriqorianlaşmış və erməniləşmiş adı "Mohrablur"). Qərbi Azərbaycanda və Arychskom abidələr (indiki Ermənistan), III ci ilə bağlı. BC. çoban və itlərin heykəlciklər aşkar edilmişdir.

Zoomorf gil heykəlciklər də qədim yaşayış Babadervish erkən tunc dövrü tapıldı. Onlardan biri bir it heykəlciyi olması ehtimal edilir. G.Ismailzade abidə tədqiqatçı dini mərasimlər bu tapıntıların əlaqələr ideyasını müdafiə. A.Alekberov də təntənəli zamanı itlərin gil heykəlciklər istifadə qeyd.

Tunc petroqliflər arasında Azərbaycanda itlərin çoxsaylı şəkillər tapıldı. Belə şəkillər Qafqaz Kiçik abidələri ilə ən geniş yayılmış var. regionda yaradılması və tunc dağ mal-qara sürətli inkişafı ilə əlaqədar olaraq keçiləri qorumaq üçün itlər istifadə, otlaq və ümumiyyətlə köçəri yayılması xüsusilə geniş. eyni zamanda bütün bu da it iconic nümayəndəliklərinin ortaya çıxmasına səbəb.

qayalar üzərində tunc dövrünə aid müxtəlif mərhələlərində it obrazı ilə bütün səhnələri və ya fərdi şəkil həkk olunub. ümumən, qayaüstü rəsmləri Tunc itlər istifadə öyrənilməsi və dini fikir tarixi üçün çox zəngin mənbə hesab edilə bilər, əlaqədar. Buna görə də, müzakirə olunan mövzu ilə bağlı petroqliflərin hazırlanması lazımdır.

rock təsvirlərin V.G.Alievym yüzlərlə aşkar edilmişdir, və onların arasında itlər image var. süxurların biri image sakit keçi bir neçə şəkillər ilə əhatə onun rəhbəri ilə it daimi (3, səh.27, Şəkil 4 №4). digər daş bir keçi təsvir, adam bir tərəfdən əhatə, Digər tərəfdən it. Bu mərhələdə boyunca çoban iti istəyir, bütün sürü toplanması, bir tərəfdən göndərin (3, p.29).

səhnə, it və ilan təsvir, Dog real şəkildə göstərir. bir şey üçün it saatlar əgər ayrıca göstərilir, O, qulaqları və onun quyruq pricked. (3, p.36).

səhnələri, ov ilə bağlı, Gəmiqayada da it image qeyd edilmişdir. belə, bir daş bir adam təsvir, Onun it yanında, və maral onların qarşısında. Bu ehtimal edilir, bu mərhələdə bir it ilə ovçu maral yolunu bağlanacaq ki, (3, p.42).

Əliyev qənaətə gəlib, itlər image, petroqliflər aşkar Gyamigainskih, dini ideologiya kənd təsərrüfatı və pastoral tayfaları ilə bağlı. Onun sözlərinə görə,, it image Gyamigainskih petroqliflər qoruyucu qüvvə kimi çıxış, köməkçi (3, p.38). bu ideya tədqiqatçı ilə razılıq olsa, biz əlavə etmək istərdim, dini ideologiya ilə yalnız bağlı Gəmiqaya itlər bütün şəkillər ki,, həm də heyvandarlar tunc iqtisadi həyatında it imtina rolu ilə.

sahəsində tədqiqat zamanı, Gəmiqaya keçirilib 2001-2003 gg. yeni şəkillər yüzlərlə qeydə alınıb, o cümlədən itlər image.

unturned № 100 Bu, bütün səhnə göstərir, heyvandarlıqla bağlı. mərkəzində təsvir altı keçi, iki adam və bir it ilə əhatə (Mən board, In-5 saylı).

Bir insanın əlində uzanan silah ilə göstərilir, mərhələnin digər tərəfdən insanlar əlində uzun iplə təsvir. mərhələnin digər tərəfdən it onun rəhbəri ilə təsvir (6, p.184).

unturned № 140 Bu at bir adam təsvir, yuxarıda - bəbir, və onların arxasında - it (II табло, A-№1). Burada it leopard göstərir arxasında hürən.

daş № 173 və 177 it bir neçə sxematik təsvirlər göstərir. Onların hamısı sağ yönəldilmiş və düz uzun ayaqları ilə göstərilir.

Bu görünüşlər digər üslub fərqlidir. Birlikdə eyni stil onlarla bir öküz təsvir, bir keçi və bir ilan (II табло, The; III panel, А). bu images, yəqin, gənc petroqliflər Gəmiqaya var.

unturned № 308 Bu dirsəklər da Bent onun silah ilə bir adam təsvir, qədər üzləşdiyi, və onun yanında rəhbəri ilə kiçik bir it qədər, onun hərəkətləri ona baxaraq və seyr kimi. Onun sağ əlində insan qamçı göstərir, və sol - qeyri-müəyyən mövzu (IV panel, А). bəlkə, bir adam qidalanma it burada səhnə.

unturned № 347 Ön planda bir çox maraqlı səhnə, bir real şəkildə, itlər göstərən.

Bu sahədə bir hasar və iki keçi təsvir, onları əhatə. Birlikdə hasarın sonunda saytda bu heyvanlar ilə iki itlər boyalı (III panel, In-№2,3). və keçi, və itlər bir istiqamətdə axtarır - sağ. Onların orqanları bundan uzunsov olunur, quyruğu qaldırdı, döyüş üçün hazır it. Onların arxasında, bir dairə çəkmək. Göründüyü kimi, müdafiə keçi burada səhnə, Çəkməli yerləşir, yırtıcılar və digər xarici qüvvələri itlər.

unturned № 349 (IV panel, The) sxematik image iki itlər tətbiq (6, p.243). fərdi itlər Şəkillər (IVtablo, C) qayalar üzərində hesab nömrəsi 357 və 530 (6, p.245, 285).

unturned № 524 Bu dağ keçisi bir ov səhnə göstərir. Eyni daş, məsafədə, bir it bir şəkil var (IV panel, D-№1). Bu ov itləri ilə əlaqədar dərəcəsini müəyyən etmək çətindir (6, p.284).

maraqlı, təsadüfi hallar nəzərə almaq deyil ki, əgər, itlər Gəmiqaya qulaqsız təsvir. məlum, itlər ki,, heyvandarlıq istifadə, və xüsusilə, dağ mal, artıq erkən yaşda onun qulaqlarını kəsib. Bu məqsədi idi, digər itlərin və ya canavar rəqibi ilə mübarizə zamanı qulaqları ilə it tutdu ki,. yəqin, Bu ənənə Tunc dövründə mal breeders məlum olmuşdur.

Zəngəzur və göllər Göyçə qədim Azərbaycan torpaqlarının yüksək silsilələri haqqında qayaüstü minlərlə aşkar edilmişdir, eyni dövrünə aid, stil və məzmun, petroqliflər Gəmiqaya kimi. Onların arasında itlərin bol indiki şəkillər. abidələrin təsvirlər Tunc dövründə itlər çobanları istifadə və ev itlər əhəmiyyətini nümayiş etdirmək. Dogs, əsasən, bir adam yanında təsvir (çoban) və kiçik heyvan, lakin bəzən ayrı-ayrı tərtib.

board V

xüsusilə çox rəsm itlər Zəngəzur qayaüstü rəsmləri arasında. itlər olmadan Scenes çox nadir. mövzu səhnələri, olan it təsvir, xüsusi heyvandarlıq ilə bağlı. Bu səhnə xüsusiyyətləri bəzi diqqət çəkmək üçün uyğun olacaq, Bu mövzu ilə əlaqədar.

Bir daş (V panel, №1) bir adam göstərir, dirsəklər və əlləri qədər əyilmiş ayaqları ilə, bir adam əl bir obyekt asma keçirir, dörd keçi ilə əhatə onun yanında bir it təsvir (24, düyü. 53, №3).

digər daş (V panel, №2) it mal-qara nümayəndəsi ilə göstərir (24, ris.82, №5).

Xüsusi maraq səhnə, olan dörd nəfər və bir it göstərilir (V panel, №3). uzun stick əlində insanların iki (toppuz), bir tərəfdən digər iki klub, və bir qalxan kimi digər oval obyekt. baxmayaraq ki, ki, dinamikası təsvir nəfər, fəaliyyət zamanı, onların ətraf mühit it sakit duran təsvir edilir (24, düyü. 86, №1).

başqa səhnə üç itlər və bir ilan təsvir (V panel, №4). Iki itlər üz-üzə göstərilir, döyüş əsnasında (24, ris.91, №1).

Hətta bir daş (V panel, №5) Bu otlaq bir səhnə göstərir - çoban, keçi və it (24, düyü. 98, №3).

bir səhnə diqqətini çəkdi, mal-qara itlər qorunması əks etdirən (VI panel, №1). iki çoban burada təsvir, keçi, yırtıcı (bəbir?), keçi və itlərin bir qırmaq üçün çalışır, bu yırtıcı haqqında pounces. Bu rəqəmlərlə yanaşı,, Müxtəlif əlamətləri də göstərilir (24, düyü. 124, №1).

panel VI

One səhnə real çalarları təsvir edilir, ov zamanı itlərin istifadə göstərən (VI panel, №2). əlində bir uzun stick ilə insan var boyalı olunur, və onun qarşısında dörd itlər, maral chasing (24, ris.139).

səhnə, daş biri təsvir, (VII табло, №1) keçiləri ilə əhatə it göstərir,, Küçükbaş heyvan ibarət (24, düyü. 142, №1).

Табло VII

Həmçinin maraqlı bir səhnə, bir gözətçi kimi bir it göstərən (VII табло, №2). Bu mərhələdə iki çoban təsvir olunur, üç keçi, onlara bir canavar və bir it hücum etmək üçün çalışırıq, canavar qarşısında duran. (24, ris.163, №1).

itlər Şəkillər də petroqliflər ortasında müxtəlif mərhələlərində müşahidə olunub. Onlar səhnələri bir neçə qayaların cavab, ov mövzu ilə bağlı. bir səhnə, (VIII panel, №1) it bir ovçu yanında daimi, bir dağ keçisi da tselyaschimsya bir arrow (27, ris.171). Başqa bir səhnə, (VIII panel, №2) ovçu bir yay dağ keçisi nişan aldı. it dağ keçisi şəkildə dayanır.

panel VIII

daş bir it göstərir On, Qoyun və keçi sürüsü qarşısında duran (VIII panel, №4). Burada bu şəkilləri də boyalı ay (27, ris.214).

digər daş (VIII panel, №4) it iki keçi arxasında duran təsvir (27, düyü. 215). boyalı daha dörd keçi daş və onların arxasında bir it, (27, düyü. 216). səhnələri, müxtəlif heyvan təsvir, birds, orden, həşərat də it image aşkar (27, düyü. 315-316). çox güman ki,, Belə səhnələr xüsusi ritual xarakter idi (IX scoreboard). itlərin ən qulaqları ilə təsvir tikan petroqliflər.

biz etnoqrafik müşahidələr Bildiyiniz kimi, otlaq və ya köçəri çobanlar ərzində, herd qabaqda itlərin bir yönəldilməsi, və onun arxasında bəzi, beləliklə xarici qüvvələrin heyvanların qorumaq. bəzi səhnələri, Kiçik Qafqazın qayaüstü incəsənət tapıldı, obrazlı məhz məzmunu əks. Göründüyü kimi, əsasən ev itlər rolunu əks etdirən tunc dövrünə qayaüstü təsvirlər. it dini bəzi şəkillər ilə əlaqə da var.

Son tunc-ci ildə – Erkən Dəmir dövrü Qoyun və keçi heyvandarlıq sürətli artım nəticəsində dağ mal-qara iqtisadiyyatın və xüsusilə sürətli inkişaf olmuşdur. dağlar itlər yay otlaq zamanı sürü qorunması üçün əvəzsiz alət olmuşdur, vadisində, və dağ otlaq haqqında. hələ də bu dövrün arxeoloji sites daha çox tapıntılar, itlər ilə bağlı. Son tunc və erkən dəmir dövründə yer, fermada bir it tərəfindən işğal, Bu vaxt insanların şüurunda it bir daha dərin Dizi iconic əlaqələr çökmə səbəb. Bu nisbət - it dini, türbə xüsusilə aydın.

digər ev heyvanları yaxın Mingəçevir mound əsas kamera II aşkar edilmişdir 4 it skelet. (15, p.96). it aşağı çənə nekropolu №3 Sarydarinskogo Şahbuz sahədə məzarı tapıldı (22, p.44). Bu çənə D.V.Gadzhievym araşdırılıb, kim müəyyən, Bu it əhliləşdirmək məxsusdur (2, səh.27). V.Bahshaliev bu heyvan dini ilə məzarlıqda it çənə kəşf bağlı (16, p.51).

keramika aşkar it images, Xocalı-Gədəbəy mədəniyyəti Gyandzhachayskogo hovuz ilə bağlı. yeməklər, dəfn mound aşkar №13 Xanlar ətrafında, it təsvir, bir daire duran. digər damar nümunələri müxtəlif bu yeməyi Ornaments (18, p.67). bürünc kəmər birində, Xocalı-Gədəbəy mədəniyyətinə aid bir it ilə bir ov səhnə təsvir, heyvanların həyata (9, p.138).

Son tunc it dini mövcudluğu ən maraqlı arxeoloji dəlil – Azərbaycanda erkən dəmir dövrünə Bakı-Tbilisi-Ceyhan koridorda nekropol Tovuzchayskogo Tovuz rayonunda qazıntılar zamanı aşkar edilib. Bu zamanı müəllifin tərəfindən həyata keçirilir nekropolu 2004 g. itlər bir neçə məzarları qazıntı adam tapıldı. Bu dəfn:

Grave sayı 10. şərqdən qərbə aid məzar otağı, ölçüsü qazıldı 2,5 mx 1,6 m, dərinlik 1,9 m. bir əyilmiş vəziyyətdə dəfn yaşlı adam məzarları şərq hissəsində, qərbə başının sağ tərəfində yalançı. it insan skeleti tapıldı əvvəl. it eyni istiqamətdə oturan vəziyyətdə dəfn edildi, ki, insan.

Tovuzchayskiy nekropoly, pogr. № 10. 1)plan; 2)qrafik yenidənqurma

it skelet ciddi zədələnmiş, onun yeri pozulur. insan kəllə qalır arxasında kiçik buynuzlu heyvan tapıldı. qəbirlərin qərb hissəsində idi 5 gil qablar. Onlardan dördü - qab, və bir - küp (X board).

Grave sayı 53. (XI-XII табло). Bu məzar otağı, olan çox maraqlı bir quruluşu var, Bu üst və alt tiers ibarətdir. yuxarı kamera cənub-qərbində qazıldı - şimal-şərq istiqamətində, boy 1,8 mx 1,5 m və dərinliyi 80 sm. kamera cənub-qərb hissəsində iki qab verilmişdir, və onların şimal-şərqdə - Belə mis qablar kimi yeməklər.

Tovuzchayskiy nekropoly, pogr. № 53. Plan və bölmə

bir qadının Body sol tərəfində yeməklər üst dəfn edilmişdir, baş cənub-qərb, face-şimal-qərb, çanaq qədər əyilmiş, və güclü diz əyilmiş. hands, dirsəklər da Bent, sinə yönəldilmiş. boynuna qırmızı əqiq və pastalar bir boyunbağı aşkar edilmişdir, qalın tel hər tərəfdən, bir bilərzik. pelvic sümük arxasında bir kiçik küpə idi, ayaq yazmaq. bir böyük qazan skelet qarşısında yerləşdirilib. ağır zərər baxımından gəmi mümkün deyildi saxlamaq üçün. yeməklər, kəllə üzərində yalançı, sümükləri tapıldı, məxsus kiçik buynuzlu heyvan. yuxarı dərəcəli şimal-şərqdə dərin aşağı pilləli qazıldı 1,7 m, boy 1,35 mx 1,20 m.

Tovuzchayskiy nekropoly, pogr. № 53. 1)plan; 2)qrafik rekonstruktsiya

kamera divarları üzərində qoyulub 8 fayansovыh sosudov. İki olan - küp, və altı - qab. mərkəzi hissəsi, yeməklər əhatə, iki itlər bir oturan vəziyyətdə torpağa verildi, sürünərək, rəhbəri şimal yönəldilir. Digər arxeoloji materiallar aşkar edilib. yerin dolu dəfn kamera Inside, çay daşları ilə qarışıq.

Grave sayı 54 (XII board). dəfn kamera şimal təbii çınqıl qatında qazıldı - cənub-şərq istiqamətində, dərinlik 1,8 x 1,1 m. qəbirləri şimal-qərb hissəsində çəkilir 3 belə qab və bankalar kimi böyük gəmi.

Tovuzchayskiy nekropoly, pogr. № 54. 1)plan; 2)qrafik yenidənqurma

qazan lay mərkəzində yerləşən cənub-qərbində 1 yoxsul böyük bir fincan. insan skeleti rəhbəri kasa içərisində tapıldı. A kişi cəsədi şimal-qərb bir gərdi dövlət başçısı torpağa verildi. aşkar bir cəsəd aşağı ayaq sümükləri əvvəl 1 kiçik qazan qara, onun tərəfində düşmüş.

gəmi saxlamaq üçün ağır zərər baxımından mümkün deyil. it skelet şimal-qərb istiqamətində məzarı şimal-şərq divarının yaxınlığında insan skeleti arxasında tapıldı. kiçik buynuzlu heyvan skeleti insan sümükləri tapıldı əvvəl. cənub-qərb, bir geniş boyun çənə sümüyü kiçik buynuzlu heyvan ilə pot daxilində ağır tapıldı. ağır qab yalnız bir hissəsini atıldı. obsidian əşyalar bu parça yanında tapıldı. Digər arxeoloji materiallar, keramika məhsulları istisna olmaqla, saxsı ibarət, Bu tapıldı.

kiçik buynuzlu heyvanların bütün üç qəbir sümükləri tapıldı. qayda olaraq, it şəxs qarşısında dəfn Əgər, insan skeleti arxasında yerləşdirilmiş ət mal-qara (ağır nömrəsi 10 və 53) və, əksinə, it kişinin arxasında dəfn Əgər, mal-qara ət insan skeleti qarşısında qoyulan (ağır nömrəsi 54).

Göründüyü kimi, Tovuzchayskih qəbirləri təqdimat, it dini ilə bağlı, Bu vizual əsasında əks, material faktlar. həm kişi Burial itlər, və qadın qəbirlərdə mühüm göstərir, ki, böyük bir sosial qrup inanclar keçirilən itlər dini (qəbilə, cür), Bu nekropol ilə bağlı.

yüksək ehtiram insan dəlil ilə dəfn it, onun vermək. cənazə ayin mahiyyəti, ki, insan, və it, və maddələr, məzara qoymaq, gündəlik həyatda real həyat hadisələri və "digər dünya" əks və it tələb, və alətləri. ağır № In 53, kamera, iki itlər dəfn olunduğu, saxsı qoyuldu, həmçinin insanların qəbirləri kimi, ki, itlər insanların ibadət haqqında deyir.

məzarda №53 diqqət bir maraqlı dəfn ayinləri cəlb. qeyd edildiyi kimi, Bu ağır qadın və iki itlər dəfn. bir oturan mövqe vasitəsi aşağı dərəcəli on Burial itlər, onlar qorumaq və burada dəfn qadın xidmət. maraqlı, ki, Avesta rəvayətə görə, bir ölü şəxs ruhu körpü Chinvat keçir zaman, Onu sorğu təşkil, sonra gözəl qız iki itlər müşayiət, bu körpü vasitəsilə ruhu sərf, Bu divar ona gətirib çıxarır, başqa dünyaya sərhədini rəmzi. Və oradan, ölən ruhu Ahura Mazda gedir (23, p.118).

Göründüyü kimi, ağır sıra cənazə mərasimi 53 content əfsanə Avesta ilə üst-üstə düşür. başqa fakt, göz alıcı, kimi xidmət edir, bəzi qəbirləri Cənubi Osetiya ərazisində nekropol Tlinskogo da, Tunc dövrünün son mərhələsində bağlı, Dog heykəlciklər aşkar edilmişdir, bürüncdən hazırlanmış. maraqlı, bu rəqəmlər ki, it dini ilə bağlı, Onlar qadın qəbirləri aşkar edilmişdir, və kişilərin qəbirləri bir it heykəlciklər görüşüb (34, p.173). Bu faktlar Cənubi Qafqazda Avesta ənənəsinin mövcudluğunu güman əsas verir, O cümlədən, Azərbaycanda, üçün 4-5 bir din kimi zərdüştilik formalaşması əvvəl əsrlər, eləcə də bu ənənə və dəfn mərasimi arasında keçid kimi.

nekropol bir neçə türbə giriş itlərin bir neçə bütün skeleti Yondzhatepinskom At Şərqi Anadoluda aşkar edilmişdir. burada, №6 növbəti hər bir şəxs məzarı, və onların hamısı - 16, Bu it tərəfindən dəfn edildi (2, səh.27).

West Azərbaycanda (indi - Ermənistan) ağır № da 100 Artik qəbiristanlıq, Erkən Dəmir dövrünə - son tunc aid, it kəllə tapıldı. nəzərə alaraq, ki, heyvan sümükləri bu nekropol çox nadir hallarda rast (36, p.23), biz bir it kəllə dini məzarı tapıldı əlaqədar haqqında danışmaq olar.

ümumi, çox qədim dinlərin və mif mövcud yanında, körpü vasitəsilə müşayiət spirtli, işıq keçid hesab, itlər var. Buna görə də, bəzi tədqiqatçılar, it dini müzakirə, tanınmış, itlər, xalqı ilə birlikdə dəfn, Onlar yüngül mərhum sənətkarın ruhu "daşıyıcısı" rolunu oynadı (8, p.256, 11, p.64; 25, s.4-5).

Arxeoloji qazıntılar zamanı faktlar bir sıra nazil etdik, Azərbaycan qədim dini və erkən orta əsrlərdə itlər və pişiklər istifadə əks etdirən. Bu baxımdan xüsusi maraq Şamaxı tapıntılar var. qazıntılar zamanı, Şamaxı Dzh.Halilovym keçirilib, iqtisadi pit, Mən minilliyin son rübündə bağlı, Bu Riton aşkar edilmişdir, yumşaq əhəng hazırlanmış. Onun boyu idi 17 sm, və diametri - 9 sm. rhyton yuxarı hissəsi qabarıq iki nəfər şəkillər və bir it başı ilə bəzədilib. Müəllif görə ayin üçün it rəhbəri image haqqında yazır qazıntı. Şamaxıda Eyni zamanda, məzarlıq, Bu dövrə aid, itlər skeleti aşkar edilmişdir (8, s.251-256). qədim müəlliflərindən biri kimi, Valeriy Flakk, Xəzər, Alban tayfalarının biri, müalicə insanlar kimi eyni hörmət ilə ölümündən sonra itlər və atalarının kurqanları onları dəfn və qəhrəmanlarının qəbirləri (8, p.256).

it skeleti Azərbaycanda bəzi qəbirlərdə tapıldı, erkən orta əsrlər dövrünə aid. belə, ağır № da 3 Quba rayonunda nekropol başqa heyvan sümükləri ilə it sümükləri tapıldı Sandygtepinskogo (10, p.45).

aşağıdakı anlayışlar anlayışlar, Azərbaycanda it dini ilə bağlı, də etnoqrafik və folklor materialları saxlanılır. mühüm yer, heyvandarlıq it tərəfindən işğal, Bu günə qədər öz aktuallığını saxlayır. "Çoban sonra yaralı qoyun stator, canavar seçilmiş itlər, və "rump mükafat itlərə verir (17, p.87).

Azərbaycanın bəzi rayonlarında məhkəmələrdə bir it kəllə asdı, hesab olunur ki, o pis göz evində yaşayan insanları qoruyur (8, s.255).

Naxçıvanda folklor maraqlı materialları saxlanılır, itlər ilə bağlı. Onlardan biri məşhur bayram Eskhabi-Kəhf ilə bağlıdır. belə, Əfsanəyə görə, dövlət bir növ var idi, Qədim hökmdarı Dag Yunis başçılıq (Tagiyanos), və paytaxt Efsus idi. hekayələr Naxçıvan əhalisi əsasən, Hazırda kənd Nehrəm yaxın şəhərində bu gün qalıqları "ölü şəhər" adlanır. Dag Yunisa boyunduruq qaçdı nəfər, Biz dağlara getdi. Yolda onlar bir çoban iti Gitmir iştirak edir. bir mağara Eskhabi-Kəhf gizlətmək, Bu insanlar artıq var yuxuda 300 il. onlar uyandýrdý və həyata zaman, onlar tam fərqli bir zaman ki,, onlar ölüm Allaha dua, divar qarşı bir dəfə yağsız, yox. xalq, Bu mağara daxil, yeddi adam Trail görmək, və sonra mağara həcc bir yer oldu (33, s.96-97; 7, s.7-9). Bu ənənə it insanların sadiqliyini vurğulayır. Əslində,, tədqiqatçılar var, yeddi Efesinskih mağara sakinlərinin və it əfsanəsi bu ənənənin qoşulma haqqında olan yazmaq, və İslam dünyasında mağara bir sıra şəh (33, p.96).

Yuxarıda qeyd edildiyi kimi, Gəmiqayada image qeyd edilmişdir, itlər ilə bağlı. əfsanə, Yüksək dağ gölü Göygöl ilə bağlı, eyni coğrafi ərazidə yerləşən, ki, Gəmiqaya abidələri, də çoban və onun it haqqında deyir. Əfsanəyə görə, çünki, ki, qurban çoban deyil, vəd lake Göygöl, bütün sürü göl yox. uzun peşman çoban və onun it durub gölə baxdı, onların əks əbədi su qalacaq (1, p.71).

belə, Arxeoloji qazıntılar göstərir, it bütün tarixi mərhələlərdə İslam əvvəl Azərbaycanda erkən əkinçilik və herding mədəniyyət dövründən geniş iqtisadi və gündəlik həyatda istifadə olunur ki,, mühüm yer, it tərəfindən işğal, yaxın insan köməkçi, Bu it dini ortaya çıxmasına səbəb. Və qədim yaşayış yerlərində, və qəbirlər, və rok incəsənət maddi-mədəniyyət nümunələri aşkar edilib, it istifadə və it dini əks etdirən. müxtəlif materiallardan Production rəqəmlər itlər, insanlarla birlikdə itlərin dəfn, rock incəsənət bəzi səhnələri, itlər ilə bağlı, it dini ilə bağlı. Etnoqrafik və folklor materialları da sübut, son vaxtlara qədər nümayəndəliklərinin qalıqları var idi ki,, it dini ilə bağlı, kökləri qədim dövrün geri günə.

"Qafqaz it cinsləri" “Həvəskarları Birliyi
Native Qafqaz qoyun Azərbaycan”
İlham Qasımzadədə

jurnal “FRIEND” avqust 2006 №8